Op zondag 31 mei zijn wij, Sjanet, Jelle, Sikke, Jaap, en Alie vertrokken voor een reis van twee dagen, met een overnachting in Passau, naar Kisvárda in Hongarije bij de grens van Oekraïne.
Onderweg bij Boedapest hebben we Maria Biro en haar dochter Zsuzsa ontmoet. Zsuzsa woont en werkt in Boedapest, Maria was een paar dagen bij haar. De bijdrage voor de weeshuizen in Rát, konden we Maria overhandigen.
Dinsdag 2 juni konden we de ingezamelde spullen verdelen over de eerste drie projecten. Dit mochten we weer doen in het parochiegebouw bij de RK kerk in Ajak, waar we vorig jaar ook de spullen konden overhandigen. Hier werden we weer hartelijk ontvangen door de zusters Laura, Little Flower en Mary Mildred met koffie en zelf gebakte koekjes en een heerlijke lunch. Gelukkig konden twee zusters redelijk Engels spreken. Ook voor de zusters en hun werk hadden we spullen meegenomen.
Op woensdag kwamen Mariana en Olena en hun chauffeur uit Chust om de spullen + donatie voor het kinderdagverblijf voor kinderen met lichamelijke en/of verstandelijke beperking op te halen. Ze hebben nu ook nog veel zorgen, bij de grensovergangen worden ze steeds strenger. De situatie is nog steeds slecht, ook in de Transkarpaten. Ook hebben ze per dag maar enkele uren stroom over de gehele dag verdeeld. Ze waren erg blij met de ingezamelde spullen (o.a. zaden, pootaardappelen, hygiëne/voedingsmiddelen, gebreide spullen, knuffels, speelgoed, schoenen, pijnstillers, vitaminen en nog veel meer spullen, te veel om op te noemen) en het gedoneerde geld.
Op donderdag 4 juni zijn we weer richting Tiszabecs, dicht bij de grensovergang van Vylok gereden waar we Stella, Zsuzsanne en haar man Tipi uit Solotvino hebben ontmoet. Zij waren ook weer erg blij om ons weer te kunnen ontmoeten. Daar hebben we hun spullen en het gedoneerde geld overgedragen.
Gelukkig konden de Oekraïners met de ingevulde lijsten na enige moeite, een strenge controle de grens weer oversteken naar Oekraïne. De spullen voor ds. Tibor van de protestantse kerk in en voor het weeshuis Szent Mihaly Geyrmekotthons home Rát moesten we in Ajak in de garage zetten, dit proberen ze de komende week op te halen. Dit zal David doen, een Hongaarse vriend van Tibor, hij heeft een diplomaten paspoort. Ds. Tibor mag de grens niet meer over, na de strengere regels.
We hebben ook nog een ontmoeting gehad met Agnesh in Zahony, zij deed het vertaalwerk altijd voor ons in Rát. Op vrijdag 5 juni zijn we om 7.30 uur weer vertrokken uit Kisvárda en na een overnachting in Passau, zijn we zaterdagavond weer veilig thuis gekomen.
We danken God voor een voorspoedige en veilige reis. Ook namens de Oekraïners, jullie allemaal heel hartelijk bedankt voor de donaties/giften en de ingezamelde spullen.